dr hab. Roman Dolata, prof. UW (współpracownik) ORCID,
Research Gate,
Google Scholar
-
Profil
-
Badania
-
Publikacje
-
Kontakt
Kierownik Katedry Polityki Oświaty i Społecznych Badań nad Edukacją. Specjalizuje się w pomiarze edukacyjnym, ewaluacji instytucji oświatowych i problemach nierówności społecznych w edukacji. Współtwórca polskiej adaptacji metody edukacyjnej wartości dodanej (metoda wykorzystania wyników egzaminacyjnych do ewaluacji wyników nauczania). Był członkiem zespołów badawczych realizujących w Polsce międzynarodowe badania edukacyjne PISA, PIRLS, TIMSS.
Ważniejsze publikacje: Dolata R. (2008). Szkoła-segregacje-nierówności. Warszawa, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego; Dolata, R., Jasińska-Maciążek, A., Smulczyk, M., Stelmach, J. (2021). Ostrołęckie obserwatorium oświatowe – badania edukacyjne wspierające politykę lokalną. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Ważniejsze publikacje:
- Dolata R. (2008). Szkoła-segregacje-nierówności. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego
- Dolata, R., Jasińska-Maciążek, A., Smulczyk, M., Stelmach, J. (2021). Ostrołęckie obserwatorium oświatowe – badania edukacyjne wspierające politykę lokalną. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Wydział Pedagogiczny, ul. Mokotowska 16/20, 00-561 Warszawa
e-mail: rdolata@uw.edu.pl
dr Marek Muszyński (współpracownik) ORCID,
Research Gate,
Google Scholar
-
Profil
-
Badania
-
Publikacje
-
Kontakt
Marek Muszyński pracuje obecnie jako post-doc w Instytucie Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauki. Główne kierunki jego badań są skoncentrowane wokół efektów respondenckich (response biases) w danych samoopisowych ze szczególnym uwzględnieniem badań online (web surveys). Oprócz tego interesuje się pomiarem psychologicznym i edukacyjnym.
Posiada doktorat w dyscyplinie nauk socjologicznych oraz tytuł magistra psychologii, oba zdobyte na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Ukończył również komponent studiów doktoranckich z zakresu pomiaru edukacyjnego, prowadzony wspólnie przez Uniwersytet Jagielloński i Instytut Badań Edukacyjnych. Jego praca doktorska koncentrowała się na badaniu trafności metody zawyżonych sądów (overclaiming technique) jako metody pomiaru tendencji do prezentowania się w zbyt pozytywnym świetle. Wcześniej pracował jako konsultant i badacz edukacyjny dla różnych podmiotów, m.in. Ministerstwa Edukacji Królestwa Arabii Saudyjskiej, Evidence Institute, Instytutu Badań Edukacyjnych i OECD.
Projekty badawcze
- 2016 Nowe metody wykrywania i korygowania odpowiadania zgodnie ze społecznymi oczekiwaniami w ewaluacji umiejętności edukacyjnych: porównanie i walidacja. Grant DSC, Uniwersytet Jagielloński.
- 2014 Polska adaptacja kwestionariusza BIDR-6. Grant DSC, Uniwersytet Jagielloński.
- 2013-2016 Efektywność nauczania języka angielskiego: proces i efekty nauczania. Projekt badawczy w Instytucie Badań Edukacyjnych.
- Pokropek, Artur, Muszyński, Marek, Żółtak, Tomasz. (2022). The impact of growing participation in PISA on scaling outcomes. A Monte Carlo simulation study. OECD Education Working Papers No. 277. Paris: OECD Publishing.
- Muszyński, Marek, Pokropek, Artur, Żółtak, Tomasz. (2021). Structural Validity of Overclaiming Scores: analysing PISA 2012 data. Psychological Test and Assessment Modeling 63(1), 119-145.
- Durlik, J., Szewczyk, J., Muszyński, M., & Wodniecka, Z. (2016). Interference and inhibition in bilingual language comprehension: Evidence from Polish- English interlingual homographs. PLOS ONE, 11(3), e0151430.
- Muszyński, M., Kondratek, B., Gajewska-Dyszkiewicz, A., Paczuska, K. & Szpotowicz, M. (2016). Właściwości psychometryczne egzaminu maturalnego 2015- język angielski, poziom podstawowy. Analizy IBE 2/2016, 1-30. [in Polish: Psychometric properties of the final high-school exam 2015- English, basic level.]
- Muszyński, M., Campfield, E. D. & Szpotowicz, M. (2015). Język angielski w szkole podstawowej – proces i efekty nauczania. Wyniki podłużnego badania efektywności nauczania języka angielskiego (2011-2014). Warszawa: IBE. [book in Polish: English in primary schools: process and the effects of teaching. Results of longitudinal study on the effective English teaching (2011-2014).]
- Muszyński, M., & Jakubowski, M. (2015). Use of learning strategies and reading performance- PISA 2009 results for Poland. Edukacja/Education Quarterly, 3(134), 5-25.
Instytut Filozofii i Socjologii, Polska Akademia Nauk
pokój 207
ul. Nowy Świat 72
00-330 Warszawa, Polska
Research Gate: https://www.researchgate.net/lab/Artur-Pokropek-Lab
dr Tomasz Żółtak (współpracownik) ORCID,
Research Gate,
Google Scholar
-
Profil
-
Badania
-
Publikacje
-
Kontakt
Postdoc w Instytucie Filozofii i Socjologii PAN. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się wokół zagadnień metodologii i modelowania statystycznego, przede wszystkim w dziedzinach badań edukacyjnych i socjologii polityki. W swojej pracy często rozwija zaawansowane procesy przetwarzania danych oraz ich analizy i wizualizacji - zarówno na potrzeby naukowe, jak i udostępniania wyników badań szerokim grupom odbiorców.
Obronił doktorat z socjologii na Wydziale Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego. Przez wiele lat pracował w Instytucie Badań Edukacyjnych w Warszawie nad projektami wdrożeniowymi mającymi na celu rozwój edukacyjnych wskaźników ewaluacyjnych wykorzystujących wyniki egzaminów zewnętrznych (tzw. wskaźniki EWD) oraz monitorowanie dalszych losów edukacyjnych i zawodowych absolwentów szkół zawodowych. Oprócz działalności badawczej prowadzi też dydaktykę akademicką (zajęcia z analizy danych na studiach magisterskich z socjologii cyfrowej i z metod wnioskowania przyczynowego w szkole doktorskiej nauk społecznych UW). Posiada też doświadczenie we wdrażaniu złożonych metod psychometrycznych w rozwiązaniach biznesowych (współpracował w tym zakresie z polskimi firmami Diagmatic oraz Talent Bridge) i tworzeniu oprogramowania do przetwarzania i analizy danych (jest współautorem kilku pakietów środowiska R).
Badania podstawowe
Członek zespołu badawczego w projektach:
- 2020 – 2023 Style odpowiedzi w danych samoopisowych: konsekwencje, sposoby zapobiegania, źródła. Grant Narodowego Centrum Nauki „Opus” (Opus/17/HS6/00937).
- 2014 – 2015 Dysproporcjonalność w wyborach rad gmin w 2010 i 2014 roku w Polsce. Grant NCN Preludium (2013/09/N/HS5/00276).
- 2013 – 2015 From school to work: indywidualne i instytucjonalne wyznaczniki kształtowania się ścieżek karier edukacyjno-zawodowych młodych Polaków. Grant NCN Maestro (DEC-2012/06/A/HS6/00323).
Badania wdrożeniowe
Członek zespołu badawczego w projektach:
- 2019 – 2020 Opracowanie inteligentnych narzędzi do diagnozy psycho-społeczno-edukacyjnej dzieci i młodzieży. Projekt w ramach działania 1.1. Projekty B+R przedsiębiorstw I osi priorytetowej Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój [sygnatura POIR.01.01.01-00-0402/18].
- 2019 – 2020 Monitorowanie losów absolwentów szkół zawodowych - etap II. Projekt finansowany w ramach Programu Operacyjnego Wiedza, Edukacja, Rozwój (POWR.02.15.00-IP.02-00-002/19).
- 2016 – 2019 Monitorowanie losów edukacyjno-zawodowych absolwentów i młodych dorosłych. Projekt finansowany w ramach Programu Operacyjnego Wiedza, Edukacja, Rozwój (POWR.02.15.00-IP.02-00-004/16).
- 2014 – 2015 Rozwój metody edukacyjnej wartości dodanej na potrzeby wzmocnienia ewaluacyjnej funkcji egzaminów zewnętrznych. Projekt finansowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (UDA-POKL.03.02.00-00-001/13-00).
- 2010 – 2013 Badania dotyczące rozwoju metodologii szacowania wskaźnika edukacyjnej wartości dodanej. Projekt finansowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (UDA-POKL.03.02.00-00-010/07-04).
- Breznau, Nate, Rinke, Eike Mark, Wuttke, Alexander, …, Żółtak, Tomasz. (2022). Observing Many Researchers Using the Same Data and Hypothesis Reveals a Hidden Universe of Uncertainty. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America 119(44). doi: 10.1073/pnas.2203150119
- Meuleman, Bart, Żółtak, Tomasz, Pokropek, Artur, Davidov, Eldad, Muthen, Bengt, Oberski, Daniel, Billiet, Jaak, Schmidt, Peter. (2022). Why measurement invariance is important in comparative research. A response to Welzel et al.
(2021). Sociological Methods and Research, opublikowany na stronie internetowej czasopisma. doi: 10.1177/00491241221091755 - Pokropek, Artur, Muszyński, Marek, Żółtak, Tomasz. (2022). The impact of growing participation in PISA on scaling outcomes. A Monte Carlo simulation study. OECD Education Working Papers No. 277. Paris: OECD Publishing.
- Hawrot, Anna, Jasińska, Aleksandra, Żółtak, Tomasz, Tomaszewska, Hanna, Marchlik, Paulinina. (2022). Various reasons, various trajectories? Interrupted schooling among Polish upper secondary school students. Research Papers in
Education 37(3), 418-440. doi: 10.1080/02671522.2020.1849373 - Muszyński, Marek, Pokropek, Artur, Żółtak, Tomasz. (2021). Structural Validity of Overclaiming Scores: analysing PISA 2012 data. Psychological Test and Assessment Modeling 63(1), 119-145.
- Leńko-Szymańska, Agnieszka, Lewkowicz, Jo, Żółtak, Tomasz. (2020). Assessment of B2 English exam writing subtest: A quantitative analysis of the results of a pro-quality study. W: Andrzej Dąbrowski, Radosław Kucharczyk, Agnieszka Leńko-Szymańska i Jolanta Sujecka-Zając (red.) Competences of the 21st Century: Certification of language proficiency. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
- Hawrot, Anna, Jasińska, Aleksandra, Żółtak, Tomasz, Tomaszewska, Hanna, Marchlik, Paulinina. (2020). Various reasons, various trajectories? Interrupted schooling among Polish upper secondary school students. Research Papers in Education. doi: 10.1080/02671522.2020.1849373
- Gendźwiłł, Adam, Żółtak, Tomasz. (2020). Do parties and voters counteract quota regulations? The impact of legislative gender quotas on ballot ranking and preference voting in Poland. Politics & Gender 16(1), 199-229. doi: 10.1017/S1743923X18000880
- Rajchert, Joanna, Żółtak, Tomasz, Szulawski, Michał, Jasielska, Dorota. (2019). Effects of rejection by a friend for someone else on emotions and behavior. Frontiers in Psychology 10, 764. doi: 10.3389/fpsyg.2019.00764
- Gendźwiłł, Adam, Żółtak, Tomasz. (2017). How single-member districts are reinforcing local independents and strengthening mayors: on the electoral reform in Polish local government. Local Government Studies 43(1), 110‑131. doi: 10.1080/03003930.2016.1254624
- Żółtak, Tomasz, Golonka, Grzegorz. (2015). Does guessing matter? Differences between ability estimates from 2PL and 3PL IRT models in case of guessing. Edukacja 134(3), 63-76.
- Gendźwiłł, Adam, Żółtak, Tomasz. (2014). Why Do Nonpartisans Challenge Parties in Local Politics? The (extreme) case of Poland. Europe-Asia Studies 66(7), 1122‑1145. doi: 10.1080/09668136.2014.927644
- Rajchert, Joanna, Smulczyk, Marek, Żółtak, Tomasz. (2014). Predicting reading literacy and its improvement in the Polish national extension of the PISA study: The role of intelligence, trait- and state-anxiety, socio-economic status and school-type. Learning and Individual Differences 33, 1‑11. doi: 10.1016/j.lindif.2014.11.020
- Rajchert, Joanna, Smulczyk, Marek, Żółtak, Tomasz. (2013). Trait-anxiety’s moderating role in predicting academic performance improvement in PISA. Polish Journal of Applied Psychology 11(3), s. 73-92.
Instytut Filozofii i Socjologii, Polska Akademia Nauk
pokój 207
ul. Nowy Świat 72
00-330 Warszawa, Polska
Research Gate: https://www.researchgate.net/lab/Artur-Pokropek-Lab
mgr Kazimierz Czarnocki (współpracownik) ORCID,
Research Gate
-
Profil
-
Badania
-
Publikacje
-
Kontakt
inż. Ernest Pokropek (współpracownik) ORCID,
Research Gate,
Google Scholar
-
Profil
-
Badania
-
Publikacje
-
Kontakt
Ernest Pokropek jest inżynierem badawczym w Dywizji Robotyki, Percepcji i Uczenia Królewskiego Instytutu Technologicznego (KTH) w Sztokholmie w Szwecji, gdzie jednocześnie odbywa studia magisterskie na kierunku Machine Learning. Tytuł inżyniera w dziedzinie informatyki uzyskał na Wydziale Elektroniki i Technik Informacyjnych Politechniki Warszawskiej w 2021 roku. Interesuje się stosowanym uczeniem maszynowym z naciskiem na zastosowania z zakresu efektywnego altruizmu, w szczególności wykorzystania w sektorze medycznym i walki z dezinformacją.
Pracuje naukowo od drugiego roku studiów inżynierskich, posiada artykuły naukowe w czasopismach takich jak Structural Equation Modeling czy International journal of environmental research and public health, a swoje prace przedstawiał na konferencjach takich jak AMSUS 2020, NeurIPS 2020, czy AMIA 2021. Wielokrotnie brał udział w projektach naukowych na Politechnice Warszawskiej (Warszawa, Polska, 2019-2021), odbył praktyki w instytucie robotyki na Carnegie Mellon University (Pittsburgh, USA, 2020) a obecnie pracuje jako inżynier badawczy na KTH (Sztohkolm, Szwecja, 2021-teraz) w grupie specjalizującej się rozpoznawaniem obrazu.
Cachay, S. R., Erickson, E., Bucker, A. F. C., Pokropek, E., Potosnak, W., Osei, S., & Lütjens, B. (2020). Graph Neural Networks for Improved El Ni\~ no Forecasting. arXiv preprint arXiv:2012.01598.
Markowski, K., Wojakowski, K., Pokropek, E., & Marzęcki, M. (2020). Numerical and experimental performance analysis of the chirped fiber bragg grating based abrasion sensor for the maintenance applications in the industry 4.0. Sensors, 20(3), 770.
Baranowska, B., Kajdy, A., Pawlicka, P., Pokropek, E., Rabijewski, M., Sys, D., & Pokropek, A. (2020). What are the critical elements of satisfaction and experience in labor and childbirth—a cross-sectional study. International journal of environmental research and public health, 17(24), 9295.
Pokropek, A., & Pokropek, E. (2022). Deep Neural Networks for Detecting Statistical Model Misspecifications. The Case of Measurement Invariance. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 1-18.
Broomé, S., Pokropek, E., Li, B., & Kjellström, H. (2021). Recur, Attend or Convolve? Frame Dependency Modeling Matters for Cross-Domain Robustness in Action Recognition. arXiv preprint arXiv:2112.12175.
Rühling Cachay, S., Erickson, E., Bucker, A. F. C., Pokropek, E., Potosnak, W., Osei, S., & Lütjens, B. (2021, April). Graph Deep Learning for Long Range Forecasting. In EGU General Assembly Conference Abstracts (pp. EGU21-9141).
KTH Royal Institute of Technology, School of Electrical Engineering and Computer Science, Teknikringen 14 room no. 411, 100 44 Stockholm, Szwecja
E-mail: pokropek@kth.se