fbpx

Język strony

Projekt wspierany przez

Śledź nas

Projekt finansowany przez

Wspieramy #ScienceForUkraine

Wystąpienia konferencyjne pracowników/czek labu w sierpniu i wrześniu 2024

W dniach 19-21 września 2024 na Uniwersytecie SWPS w Katowicach odbył się 19. Zjazd Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Społecznej (PSPS). 

Podczas zjazdu wykłady wygłosili pracownicy/czki  Laboratorium Cyfrowych Nauk Społecznych: Hubert Plisiecki i Maria Flakus.

W drugim dniu konferencji, Hubert Plisiecki wygłosił wystąpienie pt. “How to assess scientific integrity? Estimating replicability of Polish psychology project”, którego współautorem był Paweł Lenartowicz. 

Abstrakt wystąpienia (w języku angielskim):

The Estimating replicability of Polish psychology project has two main objectives: (1) the creation of comparable statistics on publication bias among Polish psychological departments and institutes; and (2) the conduct of preregistered (https://doi.org/10.17605/OSF.IO/JGRBF) analyses of the impact that the evaluation process could have on what has been termed the „publish or perish culture.” This latter concept is operationalized as a tendency toward publishing more, but less reliable results due to selective reporting, harking, and other strategies that result in publication bias. For these analyses, we are using the publication base for the period 2017-2021, which is the same period that was used for the evaluation of scientific institutions by the ministerial body. The database was assembled by merging the ORCID and Polish National Bibliography datasets. The texts of the articles were collected from sources available online, both open-access and proprietary, that were accessible through online databases. For the purpose of our analysis, articles were parsed for text data and filtered to return relevant statistical analysis results (p-values) using the adapted Statcheck software. The estimation of publication bias is conducted via the z-curve method (Bartoš & Schimmack, 2022). During the conference, we wish to present the results of our analyses to date and discuss methodological considerations.OSF project site: doi.org/10.17605/OSF.IO/Z4WQK 

Wystąpienie to zostało nagrodzone nagrodą za Najlepsze Występienie, ufundowaną przez Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna. Serdecznie gratulujemy!

Trzeciego dnia konferencji, Hubert Plisiecki wygłosił również wystąpienie pt.: “Modeling Emotion Intensity in Political Texts: A Comparison of Supervised Methods and Annotation with Popular LLMs”, którego współautorami byli Artur Pokropek, Maria Flakus oraz Piotr Koc.

Abstrakt wystąpienia (w języku angielskim):

In this study, we have trained an emotion prediction model for Polish political texts that can be used by social psychologist to study sentiment of naturally written text. We have collected10,000 texts from the Polish section of portal X (formerly known as Twitter), concerning political topics. These texts were examined for seven emotional categories: five basic emotions (happiness, sadness, anger, disgust, fear) and two emotional dimensions (positivity and tension), aiming to compare the effectiveness of supervised machine learning models with leading language models (LLM) in the market. A key aspect of our analysis was the assessment of emotion intensity, where twenty annotators rated each of the 10,000 texts using a five-point Likert scale. This methodology allowed us to account for a broader spectrum of emotional fluctuations in the analyzed texts. During the model training process, we utilized two different Polish-language models based on the transformer architecture, conducting extensive searches for optimal parameters. This study includes a performance comparison of the selected model with the “gpt-3.5-turbo-1106″ and GPT-4 Turbo (“gpt-4-0125-preview”) models. After determining the most suitable „multiple shot” configuration on the validation set using the “gpt-3.5-turbo-1106″ model, we proceeded to compare on the test set with both LLM models. The results indicate that while supervised models still seem to be the most optimal choice for predicting emotion intensity, the difference in prediction quality is small. We open source the supervised model for use in future studies. 

Również w trzecim dniu konferencji, Maria Flakus wygłosiła wystąpienie pt. “Co dzieje się w mediach społecznościowych, zostaje w mediach społecznościowych? Znaczenie korzystania z mediów społecznościowych i tradycyjnych oraz narcyzmu kolektywnego dla postaw wobec imigrantów, lęku przed wojną i wiary w dezinformację – w kontekście wojny w Ukrainie”, którego współautorami byli Hubert Plisiecki i Artur Pokropek.

Abstrakt wystąpienia (w języku polskim):

Jedną z głównych zasad projektowania różnych mediów – przede wszystkim społecznościowych – jest przyciągnięcie uwagi użytkownika. Biorąc pod uwagę, że często odbywa się to kosztem narażenia użytkowników na natłok różnych informacji, nie jest zaskoczeniem, że media mogą potencjalnie promować zarówno korzystne (np. związane z solidarnością, jak ruch #MeToo), jak i niekorzystne (np. nastroje antyszczepionkowe, zob. Basch i in., 2017) postawy. Idee te, podobnie jak inne postawy społeczne, zakorzenione są jednak często również w bardziej stabilnych, quasi-osobowościowych cechach, takich jak np. narcyzm kolektywny (Golec de Zavala, Lantos, 2020), które same w sobie mogą być powiązane z większą konsumpcją różnych typów mediów, np. mediów społecznościowych (w porównaniu z tradycyjnymi mediami) (Martin i in., 2019). Mając to na uwadze, w ramach niniejszego wystąpienia przedstawimy wyniki badań, w których przeanalizowano bezpośrednie i pośrednie związki między tymi zmiennymi (tj. korzystaniem z mediów vs. narcyzmem kolektywnym) oraz niektórymi postawami pojawiającymi się w związku z wojną w Ukrainie, tj. postawami wobec imigrantów, lękiem przed wojną i wiarą w dezinformację. 

Te same badania, Maria Flakus przedstawiła wcześniej na European Conference in Personality (ECP) pt.: “Embracing a Legacy of Education: The 21st European Conference on Personality”, która odbyła się w dniach 6-9 sierpnia 2024 r. na Humboldt-Universität zu Berlin w Niemczech (tytuł wystąpienia: “What happens on social media stays on social media? Interpreting the significance of social and traditional media use, and collective narcissism for attitudes towards immigration, war anxiety and belief in disinformation – the case of war in Ukraine”).

Abstrakt w języku angielskim:

As (social) media designs serve to capture user’s attention instead of helping to overcome information overload, it is no surprise that they promote both beneficial (e.g., solidarity, such as #MeToo movement) and unfavorable (e.g., anti-vaccine sentiment, see Basch et al., 2017) attitudes. Nevertheless, social attitudes are also rooted in more stable, semi-personality-like traits, such as collective narcissism (Golec de Zavala & Lantos, 2020), which – in turn – are associated with higher consumption of social (compared to traditional) media (Martin et al., 2019). Thus, our research aimed to explore the direct and indirect effects of those variables (media use vs. collective narcissism) on some crucial attitudes related to war in Ukraine, i.e., towards immigrants, war anxiety, and belief in disinformation.

Dodaj komentarz